5.3.3.1.6
Cvičení, případové studie a skupinové hry
PhDr. Vladimír Janák, CSc.
NahoruInterakce ve školení
Tento styl interaktivní výuky je velmi účinný, protože je založen na hře a vlastním zážitku. Má však svá omezení a podmínky, při jejichž absenci nelze efektivně realizovat. Několik základních pravidel na začátek:
-
Trvejte na tom, aby interaktivně vedená skupina měla rozsah maximálně do 14–16 osob!
-
Každý účastník by měl mít na stole připraveny písemné sylaby, jmenovky (jméno účastníka), volné papíry na poznámky, popřípadě formuláře se zadáním úkolů a hodnocením kurzu.
-
Vždy napřed vysvětlete cíl cvičení, úkolu, proč se to dělá.
-
Rozdělte účastníky do skupin 4–6 osob.
-
Každé skupině přidělte určitý prostor. V učebně má skupina sedět tak, aby spolu mohla dobře komunikovat a nerušit druhé (např. okolo jednoho stolu, naproti sobě).
-
Nechte zvolit mluvčího – koordinátora skupiny, nebo ho určete. Bude zodpovídat za to, že všechny důležité aspekty budou probrány a bude dodržen časový limit. Prezentuje názory a stanoviska skupiny. S funkcí musí souhlasit a přijmout ji.
-
Načrtněte předem, jaké očekáváte výstupy, co mají skupiny či jedinci dělat, jaké výsledky a v jaké formě mají odevzdat.
-
Při každém cvičení stanovte čas, který na splnění úkolu účastníci mají.
Během plnění skupinových úkolů
NahoruPráce ve skupinách
-
Navštivte každou skupinu, abyste zjistil, zda rozumí zadání, mají problémy, či dotazy, zda a jak úkol zvládají. Korigujte nebo upřesňujte zadání.
-
Pozorujte chování členů skupiny: kdo je aktivní, kdo neustoupí, kdo je dominantní, kdo agresivní atp. Také můžete určit nebo nechat zvolit supervizory z členů skupiny, kteří později mohou zpětnou vazbu poskytnout.
-
Povzbuzujte členy, udržujte s nimi vztah, ale buďte nestranní a spravedliví!
-
V případě, že skupina potřebuje více času, než jste předpokládali, poskytněte ho! Pro účastníky je důležité věc dořešit a zažít úspěch, než nechat úkol nedořešený. Příště naplánujete na úkol více času.
Na konci úkolu skupiny
NahoruZpětná vazba
-
Vyžadujte na každé skupině, aby prezentovala své výsledky.
-
Oceňte mluvčího skupiny nebo celou skupinu (poděkujte, zatleskejte.)
-
Naslouchejte každému vedoucímu při jeho prezentaci.
-
Zpětnou vazbu (například rozbor videa) podávejte formou informace – popisu dění. Nikoli formou kritiky či hodnocení. Vyhněte se emocionálnímu hodnocení, není-li kladné. Podporujte a vyzdvihněte hlavně kladné stránky. Negativní stránky jen popisujeme: "vidíte kam je přednášející otočen? Nikoli: “tohle je špatně, jste k posluchačům otočen zády!“
-
Po ukončení zpětné vazby má lektor shrnout dosažené výsledky či vyvodit závěry, udělat souhrn tématiky a ukončit blok úkolů.
Příklady na cvičení
NahoruUkázka č. 1
Případová studie: "Výpadek elektřiny“
Situace: Ve vašem potravinářském závodě na zpracování drůbežího masa došlo k náhlému celopodnikovému výpadku elektrického proudu. Nefungují ani hlavní jističe, patrně…