8.3.5.5
Další nebezpečí a možnosti jejich eliminace a/nebo
snížení
Ing. Antonín Dušátko
Na komunikačních, manipulačních a pracovních plochách se jako
úrazové děje (vedle uklouznutí) dále vyskytují zejména:
-
Podvrtnutí nohy a našlápnutí na drobný předmět, které
na sebe váže téměř 6 % všech pracovních úrazů. Z více než 50 % k této
úrazovosti dochází na horizontálních plochách. Hlavní příčina těchto úrazů
souvisí buď se závadným technickým stavem podlah, nebo drobnými překážkami,
vyskytujícími se na komunikacích, manipulačních a pracovních plochách, které
tam zásadně nepatří. Jedná se zejména o nedostatečnou údržbu uvedených ploch, a
neprovádění jejich úklidu.
-
Zakopnutí, které na sebe váže téměř 4 % všech
pracovních úrazů. V 75 % případů dochází k zakopnutí vlivem nepořádku na
komunikacích a pracovních plochách, kde jsou odkládány větší předměty, které
tam zásadně nepatří. Další úrazy jsou způsobovány nevhodně provedeným či
umístěným technologickým zařízením, které poněkud vystupuje nad úroveň
komunikací – podlah. Jedná se o rohože, víka kabelů, kabely, hadice, prahy,
potrubní systémy vedené při zemi, nízké stupně, kotevní šrouby apod. Takovéto
překážky nejsou obvykle ani barevně odlišeny od okolní podlahy – terénu, a
proto jsou i špatně postřehnutelné.
-
Pády, resp. propadnutí, a to jak na rovině, tak zejména
z vyvýšených a nezajištěných (špatně zajištěných) komunikací a pracovních, či
pobytových míst, a to jak osob, tak i nejrůznějšího materiálu, ale i pády ze
žebříků apod., které na sebe váže cca 28 % celkové vykazované pracovní
úrazovosti a cca 18 % všech smrtelných pracovních úrazů.
Uvedené úrazové děje jsou vázány převážně na následující
nebezpečí, resp. skupiny nebezpečí.
Nebezpečí související s neodpovídajícím technickým
stavem
Do skupiny nebezpečí souvisejících s neodpovídajícím technickým
stavem sledovaných ploch vedle kluzkosti nejčastěji dále patří:
-
výmoly, výtluky, vymačkané koleje, poškozené hrany schodů
apod., ke kterým dochází zejména od místního (až bodového) přetěžování
jednotlivých ploch od projíždějících mobilních prostředků či přemisťované
techniky, resp. od pracovních činností, popř. od nedostatečného dimenzování
takovýchto ploch. K poškození hran schodů nejčastěji dochází při přemisťování
(tahání) relativně těžkých břemen po schodech. Naznačená nebezpečí mohou
způsobit i závažné havárie mobilních prostředků (zejména ztrátu stability
zdvižných vozíků) kupř. při vjetí do výmolu, vymačkané koleje atd., spojené i s
nejzávažnější úrazovostí. Z hlediska pohybu zaměstnanců mohou tato nebezpečí
způsobit i pád člověka při chůzi po poškozených schodech, či při špatném
došlápnutí do místního výmolu. Rizika vyplývající z těchto nebezpečí mohou být
značná.
Uvedená nebezpečí, která jsou bezproblémově zjistitelná, jsou
povinni zaměstnavatelé soustavně zjišťovat, vyhodnocovat z nich vyplývající
rizika a současně přijímat opatření k jejich odstranění, či alespoň
minimalizaci (§ 102 odst. 3 a odst. 4 zákona č. 262/2006 Sb.). V této
souvislosti jsou vedoucí a příslušní zodpovědní zaměstnanci povinni zajistit v
rámci prováděné údržby včasné a řádné odstranění uvedených nebezpečí –
nebezpečných činitelů (§ 3 odst. 1 nařízení vlády č. 101/2005 Sb., ve vazbě
zejména na body 3. 3. 1 a 5. 1 přílohy k tomuto nařízení vlády).
-
Nezajištěné – zejména nezakryté prohlubně a otvory, což
je nejčastěji způsobováno odstraněním jejich zajištění – krytů či poklopů apod.
bez zpětného umístění. Část krytů bývá též zdeformována – prohnuta (zejména u
kabelových kanálů atp.) a to převážně od jejich přetěžování. Z tohoto nebezpečí
může vyplynout i mimořádně závažné riziko – zejména při zřícení (částečném
zřícení), proboření mobilního prostředku do otvoru příslušné velikosti, popř.
při pádu zaměstnance. Povinnosti zaměstnavatelů, vedoucích a zodpovědných
zaměstnanců ve vazbě na zjišťování, analyzování a eliminaci této skupiny
nebezpečí jsou analogické jako u písm. a); z hlediska předpisové základny pak
též ve vazbě na bod 5.7 přílohy k nařízení vlády č. 101/2005 Sb.
Pokud
velikost otvoru v podlaze či terénní prohlubeň má půdorysný rozměr v jakémkoli
směru větší než 250 mm, musí zaměstnavatel bezprostředně po jeho vzniku
zajistit zakrytí otvoru vhodným poklopem o odpovídající únosnosti, který je
současně zajištěn proti posunu, případně musí zajistit volné okraje otvoru
vhodným technickým prostředkem proti pádu – např. ohrazením či zábradlím (§
3 odst. 5 nařízení vlády č. 362/2005 Sb.).
-
Drobné prohlubně, nesprávný sklon, nepřípustné odchylky od
vodorovnosti apod.
Uvedené, ale i další (ponejvíce drobnější) odchylky
od požadavků na odpovídající technický stav horizontálních ploch jsou většinou
těžko zjistitelné "pouhým okem“. Příslušná nebezpečí si navíc začínáme
uvědomovat až v okamžiku, kdy kupř. po dešti zjišťujeme, že na venkovních
plochách se vytvořily kaluže vody, které ale zejména v přechodném a zimním
období mohou vytvářet i zvýšené riziko. Podobně dodatečně ale většinou
přehodnocujeme i technický stav vnitřních podlah ve stavebních objektech, u
kterých zjistíme, že jejich nesprávně provedený sklon neumožňuje odtékání
technologických kapalin k podlahovým vpustím.
Rovněž takováto i dodatečně zjištěná nebezpečí (otázkou ale
zůstává, proč příslušné nedostatky nebyly zjištěny již v rámci kolaudačního
řízení) je zaměstnavatel povinen vyhodnotit a přijmout potřebná opatření k
nápravě (§ 3 odst. 1 nařízení vlády č. 101/2005 Sb., ve vazbě zejména na bod
3. 3. 1 přílohy k tomuto nařízení vlády).
Zcela specifické podmínky ale platí pro rovinnost a vodorovnost
skladových ploch. Sklon užitných ploch skladů (ploch zaujímaných příslušným
skladovacím zařízením určeným k uložení materiálu a ploch určených pro
stohování) nesmí při stohování přesáhnout 0,9 %. Rovinnost podlahy, v podélném
i příčném směru vztažená k ideální vodorovné rovině, určené k montáži výškových
regálů a kolejnic pojezdové dráhy regálových zakladačů, musí vyhovovat
následujícím podmínkám:
Nebezpečí související s nedostatečným rozměrovým a
prostorovým řešením
Potřebný – dostatečný pracovní a manipulační prostor představuje
jeden z rozhodujících faktorů zajišťujících nejen bezpečnost, ale i
ekonomičnost příslušného výrobního procesu. Jak je již uvedeno v úvodu tohoto
dílu předkládané příručky, stále se lze ještě setkat s objekty a provozy
navrženými původně na zcela odlišný výrobní program, ale i kapacity oproti
jejich stávajícímu využívání. Zejména v takovýchto podmínkách dochází k
situacím, kdy jednotlivá pracoviště, s ohledem na rozměry zpracovávaných dílů,
včetně provádění nutné mezioperační dopravy a manipulace, nesplňují požadavky
na jejich prostorové ale i půdorysné uspořádání. K podobnému stavu dochází ale
i v nově kolaudovaných objektech, ve kterých je nutno (kupř. pro termínové
splnění výrobní zakázky) dočasně překračovat plánované výrobní objemy.
U vnitroobjektových komunikací musí být dodrženy
následující parametry:
NahoruKomunikace pro pěší
-
Komunikace pro pěší musí mít minimální šířku 1 100 mm,
minimální výšku 2 100 mm, musí být vyznačeny a jejich sklon nesmí přesahovat
12,5 % (1:8). Hromadné komunikace pro pěší, které nejsou únikovými cestami a
slouží ke vzájemnému propojení pracovišť či provozů, se dimenzují podle
následujícího přehledu:
Komunikace pro pěší ve stavbách pro obchod o celkové prodejní
ploše větší než 2 000 m2 musí splňovat následující podmínky:
-
hlavní (hromadné) komunikace v prodejních místnostech musí
mít minimální průchozí šířku 2 000 mm a v přízemí 2 500 mm (§ 52 odst. 2
vyhlášky č. 137/1998 Sb.,),
-
nejmenší průchozí šířka mezi samoobslužnými pulty musí být
minimálně 1 800 mm. V rámci stavebních úprav starších staveb se vyžaduje
minimální šířka alespoň 1 500 mm. (§ 52 odst. 3 vyhlášky č. 137/1998
Sb.,),
-
minimálně u jedné pokladny každého oddělení musí být
zajištěn průchod o šířce alespoň 900 mm a manipulační ploše ve výšce maximálně
800 mm nad podlahou (§ 52 odst. 3 vyhlášky č. 137/1998 Sb.,).
Chodby (komunikace pro pěší) ve školních objektech musí mít
minimální světlou šířku:
-
3 000 mm, jsou-li výukové prostory po obou stranách
chodby,
-
2 200 mm, jsou-li výukové prostory pouze po jedné straně
chodby. Pokud tato chodba současně plní funkci hlavní komunikace, musí mít
světlou šířku taktéž 3 000 mm,
-
1 200 mm ve všech předškolních zařízeních.
(§ 59
odst. 9 vyhlášky č. 137/1998 Sb.,).
NahoruPrůchodové uličky
-
Průchodové uličky, sloužící pro nezbytný – občasný pohyb
zaměstnanců (fyzických osob) přenášejících břemena nebo pro chůzi bez břemen,
musí mít nejmenší světlou výšku taktéž 2 100 mm, musí být rovněž vyznačeny a
jejich minimální šíře se stanoví podle tytu uličky takto:
-
NahoruManipulační uličky
-
Manipulační uličky, které slouží výhradně pro pojezd
motorových manipulačních vozíků a dalších technických prostředků (regálových
zakladačů), zásadně nejsou určeny pro pohyb osob, který je v nich výslovně
zakázán. Jejich výška musí být alespoň 2 400 mm. Po jejich stranách nesmějí
být budována žádná provozní místa otevřená do manipulační uličky. Musí být
dimenzovány podle největší šířky projíždějícího zařízení nebo vozíku, popř.
manipulovaného břemene, zvětšené o bezpečnostní vůli takto:
-
manipulační ulička jednosměrná (s jedním jízdním pruhem)
musí mít minimální celkovou šířku odpovídající největší šířce projíždějící
techniky, resp. manipulovaného materiálu, zvětšené na každé straně o
bezpečnostní vůli 200 mm,
-
manipulační ulička obousměrná (se dvěma jízdními pruhy)
musí mít minimální celkovou šířku odpovídající největší šířce projíždějící
techniky, resp. manipulovaného materiálu v každém jízdním pruhu, zvětšené na
každé straně o bezpečnostní vůli 200 mm a o střední potkávací odstup široký
nejméně 400 mm,
-
manipulační ulička pro zakládání manipulačních jednotek do
regálů a stohů musí mít minimální šířku danou největší šířkou použitého
zařízení pro nakládání, zvětšenou o bezpečnostní vůli:
-
50 mm u zařízení vázaného na regály,
-
100 mm u zařízení nevázaného na regály, pojíždějícího
ve vázané dráze,
-
100 mm u zařízení nevázaného na regály, pojíždějícího
v nevázané dráze, zakládajícího do blokových průjezdných regálů,
-
200 mm u zařízení nevázaného na regály, pojíždějícího
v nevázané dráze.
-
Při stohování nebo zakládání do regálů klasickými čelními
vysokozdvižnými vozíky musí minimální šířka manipulační uličky být dána součtem
následujících hodnot:
-
velikosti poloměru vnějšího otáčení vozíku v mm,
-
vzdáleností vyložení paty vidlice od osy předních kol
vozíku v mm,
-
délky vidlice v mm. Pokud manipulační jednotky
přesahují přes vidlici vozíku ve směru zakládání, je nutno uvažovanou délku
vidlice zvětšit o největší možný přesah,
-
bezpečnostní vůli – min. 200 mm.
NahoruHlavní dopravní cesty
-
Hlavní dopravní cesty, určené pro přepravu břemen a občasný
pohyb zaměstnanců, vyplývající z jejich pracovní činnosti (event. též fyzických
osob) nepřenášejících břemena, musí mít nejmenší základní šířku odvozenu od
největší šíře pojíždějícího dopravního prostředku, popř. převáženého břemene.
Stanovená základní šířka se zvětší:
-
u hlavní dopravní cesty s jedním jízdním pruhem a dvěma
postranními pruhy, určenými pro občasný pohyb osob, na každé straně o 600 mm,
odpovídající šířkám postranních pruhů,
-
u hlavní dopravní cesty s jedním jízdním pruhem a jedním
postranním pruhem, určeným pro občasný pohyb osob, na straně postranního pruhu
o 600 mm, odpovídající šířce postranního pruhu a na druhé straně o bezpečnostní
vůli 200 mm,
-
u hlavní dopravní cesty se dvěma jízdními pruhy a dvěma
postranními pruhy, určenými pro občasný pohyb osob, na každé vnější straně o
600 mm, odpovídající šířkám postranních pruhů a o střední potkávací odstup 400
mm,
-
u hlavní dopravní cesty se dvěma jízdními pruhy a jedním
postranním pruhem, určeným pro občasný pohyb osob, o 600 mm na straně
postranního pruhu, dále o bezpečnostní vůli 200 mm na protější vnější straně
hlavní dopravní cesty a ještě o střední potkávací odstup 400 mm.
V
obloucích a na křižovatkách je nutno základní šířky komunikací zvětšit – a to
úměrně k druhu používaného dopravního prostředku a převáženého břemene. Pokud
je komunikace pro dopravu břemen spojena s komunikací pro pěší, musí být pruh
pro pěší viditelně oddělen. Pokud pro pěší nelze zajistit odpovídající –
dostatečný komunikační prostor, musí být v době provozování dopravy chůze osob
na takovýchto, nedostatečně dimenzovaných komunikacích, zakázána (§ 4 odst.
1 nařízení vlády č. 101/2005 Sb,.ve vazbě na bod 5.13 přílohy).
NahoruPrůchody
NahoruSchodiště
Nejmenší průchozí šířka schodišťového ramene (svislé sestavy
minimálně třech schodišťových stupňů) u hlavního schodiště se požaduje 1 100
mm, u pomocného schodiště s přímým schodišťovým ramenem 550 mm a u zakřiveného
schodišťového ramene 700 mm. Nejmenší podchodná výška v mm schodišťového ramene
(svislá vzdálenost mezi horní plochou schodišťového stupně na výstupu –
výstupní čáře a spodní plochou konstrukce nad touto plochou) u hlavního
schodiště musí vyhovovat následujícímu vztahu:
podchodná výška = 1 500 (mm) + 750 (mm) / cos α,
kde α udává sklon schodišťového ramene. Podchodná výška u
pomocných schodišť může být snížena až na 2 100 mm.
Při použití žebříkových schodišť (schodišť se sklonem od 45° do
58°) je nutno dodržet minimální průchozí šířku schodišťového ramene 550 mm
(potřebná průchozí šířka dospělého člověka) a nejmenší dovolenou podchozí výšku
při sklonu schodiště do 50° 2 100 mm a u sklonu nad 50° 2 300 mm. Minimální
šířka schodišťového stupně – schodu musí být vždy 150 mm.
První a poslední schodišťový stupeň schodišťového ramene v
objektech – stavbách pro výrobu a skladování musí být výrazně rozeznatelný od
okolní podlahy – barevně označen (§ 4 odst. 1 nařízení vlády č. 101/2005 Sb
,.ve vazbě na bod 5.10 přílohy).
NahoruRampy
NahoruÚnikové cesty
NahoruŽebříky
Provozní žebříky, které mohou být příčlové nebo stupadlové,
musí splňovat následující podmínky:
-
šířka příčlových žebříků musí být v rozmezí od 400 mm do 450
mm včetně,
-
vzdálenost os příčlí musí být v rozmezí hodnot minimálně 280
mm a maximálně 330 mm, přičemž musí být jednotná v celé délce žebříku,
-
mezi příčlemi či stupadly a stěnou (konstrukcí za žebříkem)
musí být minimální volný prostor o šířce 180 mm,
-
šířka celistvého stupadlového žebříku musí být minimálně 300
mm, stupadla musí být upravena proti postrannímu sklouznutí,
-
minimální šířka stupadel umístěných po stranách konstrukce
musí být 2 x 150 mm; v takovémto případě vodorovná vzdálenost mezi vnitřními
okraji stupadel může být…