8.3.5
Firemní komunikace a manipulační a pracovní plochy
Ing. Antonín Dušátko
NahoruZákladní pohled na danou problematiku
Nejrůznější materiály – zboží, přicházející do objektu firmy
(suroviny, polotovary, stroje a technická zařízení, strojní části apod.), je
nutno v areálu firmy bezpečně přemístit na místa jejich určení – do výrobních a
pomocných provozů či objektů, skladů atd. Rovněž zaměstnanci, ale i další
fyzické osoby přicházející do firmy, musejí mít možnost se bezpečně dostat na
svoje pracoviště, resp. na smluvené místo, v průběhu směny pak na další
potřebná místa či pracoviště (kupř. do zkušebny, laboratoře, ale i na oběd, k
lékaři apod.) a po skončení směny, resp. pracovního jednání, musejí mít možnost
areál firmy bezpečně opustit.
K tomuto účelu je ve firmě nutno vybudovat potřebné komunikace
(jednak pro pohyb materiálu, přemisťování technických prostředků a zajištění
vlastního výrobního procesu, jednak k nutnému pohybu zaměstnanců a dalších
pěších osob, včetně ručního přemisťování – zejména přenášení břemen) a tyto
udržovat v řádném technickém stavu. Při navrhování a dimenzování jednotlivých
komunikačních tras je nutno vycházet z celkového materiálového toku firmou,
včetně materiálových toků od dodavatelů a toků k odběratelům, jakož i z nutného
pohybu zaměstnanců a dalších fyzických osob, a to též ve vazbě zejména na
požadavky bezpečnostních předpisů.
Vedle sítě komunikačních tras je nutno rovněž vybudovat potřebné
manipulační a pracovní plochy, tyto řádně upravit a prostorově dimenzovat, a
vybavit potřebnou technikou nejen k umožnění, ale i usnadnění prováděných
pracovně-manipulačních úkonů. Současně je nutné řešit i otázku únikových cest a
východů. Potřebnou pozornost je nutno věnovat též řádnému osvětlení,
prokazatelně zvyšujícímu produktivitu práce při současném snížení úrazovosti a
dalších nežádoucích událostí. Pokud jsou ve firmě zaměstnávány osoby s omezenou
schopností pohybu nebo orientace, je nutno přihlédnout též k jejich specifickým
potřebám.
NahoruDůsledky výrobně organizačních změn
Při každém plánování výrobních změn – a to jak objemových, tak i
sortimentních, ale též při prostých organizačních změnách výrobního procesu, je
současně nutno přehodnotit i stávající firemní komunikační trasy (kupř. z
hlediska propustnosti a únosnosti), ale též příslušné manipulačně-pracovní
plochy, které mají být ovlivněny připravovanou změnou. Uvedená zásada nebyla
dodržována zejména v totalitním období, kdy docházelo převážně ke zvyšování
objemu výroby v původních objektech a prostorách bez potřebné úpravy
komunikačních a manipulačních ploch. Dokonce docházelo i k rozšiřování výrobní
plochy na úkor plochy skladové a pracovně-manipulační.
Naznačené nedostatky jsou však zjišťovány i v současné době, kdy
výrobní, skladové a další objekty původně navržené a zkolaudované pro určitý
sortimentní charakter a objem výroby jsou využívány zcela odlišným způsobem bez
provedení potřebných úprav a změny v užívání příslušné stavby . V takovýchto
případech se lze setkat kupř. s přetěžováním výrobních, ale i dopravních ploch,
s nedostatečně dimenzovanými komunikacemi atd. se všemi z toho vyplývajícími
negativními důsledky. Jako příklad lze uvést používání výrobních objektů pro
skladování, kde nevyhovuje únosnost jednotlivých ploch, původně navržených pro
výrazně nižší hodnoty možného zatěžování. Rovněž přechod na výškové stohování v
objektech původních skladů, navržených pro normální stohování, bez dodatečného
zpevnění skladových ploch, způsobuje jejich poškozování od nadměrného zvýšení
měrných podlahových tlaků.
Uvedené skutečnosti současně představují základní příčiny dlouhodobě
zjišťovaných nežádoucích událostí v podobě úrazů, havárií, nehod apod.,
vykazovaných při používání komunikačních, manipulačních, skladových a
pracovních ploch. Zejména lze poukázat na neodpovídající technický stav
uvedených ploch, kde stále představuje dominantní problém kluzkost, ale též
výmoly, výškové nerovnosti apod., jakož i nedostatečný schůdný a sjízdný profil
atd.
NahoruČlenění jednotlivých ploch a komunikací
Z uvedených ploch mají zásadní význam komunikace – a to jak
vnitroobjektové, tak i mimoobjektové, které lze členit:
-
Podle způsobu použití na:
-
Podle výškového profilu na:
-
vodorovné – horizontální,
-
šikmé (kupř. rampy),
-
svislé – vertikální (kupř. žebříky, schody a schodiště).
V rámci firem se lze setkat též s účelovými komunikacemi, které jsou
začleněny mezi pozemní komunikace. Pro takovéto komunikace platí zcela
specifické celostátní předpisy.
Nejrůznější manipulační a pracovní plochy vytvářejí pracoviště,
která se z hlediska zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví člení na:
-
pracoviště dočasná,
-
pracoviště stálá,
přičemž obě mohou být i ve vyvýšené poloze.
Úrazovost vázaná na komunikace a manipulačně-pracovní
plochy
Na uvedených plochách dochází k rozhodující úrazovosti – a to jak v
pracovní, tak i mimopracovní oblasti. Vzhledem k tomu, že v oblasti pracovní
úrazovosti takovéto plochy nejsou zařazeny mezi přímé zdroje úrazu, nelze ani
přímo sledovat celkovou úrazovost vykazovanou na firemních komunikacích a
manipulačně-pracovních plochách.
Na druhé straně je ale nutno si uvědomit, že ruční manipulace (s
nejrůznějšími břemeny – materiálem), při které podle odborných odhadů
dlouhodobě dochází ke každému čtvrtému pracovnímu úrazu, je z rozhodující části
prováděna právě na firemních komunikacích a manipulačně-pracovních plochách.
Rovněž provoz nejrůznějších manipulačních vozíků je vázán zejména na firemní
komunikace; lze tedy říci, že i úrazovost vykazovaná v rámci provozu
manipulačních vozíků (i dalších dopravních prostředků) je z rozhodující části
vázána na sledované plochy.
NahoruKomunikace pro pěší
Všechny komunikace ve firmě určené pro pěší musejí mít minimální
šířku 1 100 mm a minimální podchodnou výšku 2 100 mm (§ 2 odst. 1 písm. a)
zákona č. 309/2006 Sb., v návaznosti na § 3 odst. 1 nařízení vlády č. 101/2005
Sb., ve vazbě na přílohu k nařízení vlády – bod 5.1, 5.14). U
vnitroobjektových hromadných komunikací pro pěší, v závislosti na počtu
procházejících osob za minutu, třeba zajistit tyto minimální šířky:
-
do 100 osob 1 100 mm,
-
do 300 osob 1 650 mm,
-
nad 300 osob 2 200 mm.
Poznámka: Komunikace provedené jako roštové
mosty, lávky, schodiště a ochozy mohou mít šířku menší, nejméně ale 500
mm. Komunikace umístěné výše než 500 mm nad okolním terénem či podlahou
musejí být zajištěny proti možnému pádu osob vhodným zábradlím či obdobnou
ochranou. Rovněž musí být zajištěn bezpečný přístup na takovéto komunikace.
Pokud hrozí nebezpečí podklouznutí osob či pádu předmětů, musí být zábradlí u
podlahy opatřeno ochrannou lištou vysokou alespoň 100 mm (§ 2 odst. 1 písm.
a) zákona č. 309/2006 Sb., v návaznosti na § 3 odst. 1 nařízení vlády č.
101/2005 Sb., ve vazbě na přílohu k nařízení vlády – bod 3.3.4, 3.3.5).
Takovéto komunikace musejí být vyznačeny, ve svém průchodovém
průřezu musejí být volné – nezastavěné odloženými či zasahujícími předměty a
nesmějí být kluzké (§ 2 odst. 1 písm. a) zákona č. 309/2006 Sb., v
návaznosti na § 3 odst. 1 nařízení vlády č. 101/2005 Sb., ve vazbě na přílohu k
nařízení vlády – bod 5.13, 5.16). V rámci adhezních podmínek bezpečného
pohybu osob je nutno zajistit, aby součinitel smykového tření (m) u vodorovných
ploch dosahoval minimální hodnoty μ = 0,3 a u ploch o sklonu α pak minimální
hodnoty μ = 0,3 + tg α.
Šachty, vpusti, kanály a obdobné nebezpečné otvory v úrovni
komunikací musejí být vhodně zakryty poklopy nebo mřížemi, jejichž nosnost
odpovídá provoznímu zatížení, a instalovány v úrovni komunikací. Poklopy, resp.
mříže musejí být zajištěny proti samovolnému uvolnění (§ 2 odst. 1 písm. a)
zákona č. 309/2006 Sb., v návaznosti na § 3 odst. 1 nařízení vlády č. 101/2005
Sb., ve vazbě na přílohu k nařízení vlády – bod 5.7).
NahoruVertikální komunikace, rampy
Při budování schodišť, plnících funkci komunikace pro pěší, které
jsou trvalou součástí staveb je třeba sledovat, aby nejmenší podchodná výška
schodišťového ramene h1 v mm (svislá vzdálenost mezi hranou
schodišťového stupně a podhledem nad touto hranou) v závislosti na sklonu
schodišťového ramene odpovídala následujícímu vztahu:
kde a je sklon schodišťového
ramene.
Poznámka: U pomocných schodišť může být
podchodná výška snížena až na 2 100 mm. Průchodná výška h2 v mm (kolmá vzdálenost mezi výstupní
čárou a podhledem) se určí podle vztahu
kde α je sklon schodišťového ramene. Tato výška nesmí být menší než
1 900 mm.
Všechny schodišťové stupně v jednom schodišťovém rameni musejí mít
shodnou výšku h (výška schodišťového stupně h se měří jako svislá vzdálenost
dvou stupnic po sobě následujících). Nejmenší dovolená šířka schodišťového
stupně je 210 mm a nejmenší dovolená šířka stupnice je 250 mm. Mezi výškou h v
mm a šířkou b v mm schodišťového stupně platí následující vztah:
Průchodová šířka schodišťových ramen, u schodišť plnících funkci
hromadných komunikací pro pěší, se volí v závislosti na počtu procházejících
osob za minutu – viz komunikace pro pěší. Tato šířka nesmí být menší než 1 100
mm.
Každé schodišťové rameno musí mít minimálně tři výšky schodišťových
stupňů. První – nástupní a poslední – výstupní schodišťový stupeň v každém
schodišťovém rameni musejí být rozeznatelný od okolní podlahy. Volné strany
schodů a odpočívadel musí být opatřeny ochranným zařízením proti pádu osob a
každé schodišťové rameno musí být vybaveno madlem alespoň po jedné straně (§
3 odst. 1 nařízení vlády č. 101/2005 Sb., ve vazbě na přílohu k nařízení vlády
– bod 5.10).
Šířka schodišť nesmí být zúžena odkládáním nejrůznějších předmětů,
musí být zajištěna jejich pravidelná údržba, úklid a čištění a pro bezpečný
pohyb osob musejí být splněny následující adhezní podmínky:
-
součinitel smykového tření u podest musí mít hodnotu minimálně μ
= 0,3,
-
součinitel smykového tření u podest o sklonu a pak minimální
hodnotu μ = 0,3 + tg α.
-
součinitel smykového tření při okraji schodišťového stupně musí
mít hodnotu minimálně μ = 0,6 a na ostatních plochách stupnice musí mít hodnotu
minimálně μ = 0,2.
Manipulační prostory ramp musejí vyhovovat rozměrům manipulačních
jednotek – nákladů, kterými je při nakládce a vykládce manipulováno, jakož i
rozměrům po nich projíždějících dopravních prostředků. Volné okraje ramp musejí
být trvale označeny, a to též upozorněním na nebezpečí pádu osob, popř. na
možnost střetu s překážkami. Nově budované, popř. rekonstruované rampy musejí
mít alespoň jeden bezpečný výstup nebo výjezd. Rampy převyšující okolní plochu
o více než 500 mm, které současně slouží i jako komunikace pro pěší, musejí být
podél volného okraje vybaveny vhodným ochranným zařízením proti pádu – kupř.
odnímatelným zábradlím (§ 3 odst. 1 nařízení vlády č. 101/2005 Sb., ve vazbě
na přílohu k nařízení vlády – bod 6.1,
6.2).
Poznámka: Rampa v žádném případě není určena
pro uskladnění – a to ani krátkodobé jakéhokoli nákladu (manipulačních
jednotek). Specifické požadavky při zaměstnávání osob s omezenou
schopností pohybu nebo orientace
Za osoby s omezenou schopností pohybu nebo orientace jsou chápány
zejména fyzické osoby s pohybovým, zrakovým, sluchovým a mentálním postižením,
dále pak osoby pokročilého věku a těhotné ženy (§ 1 vyhlášky č. 398/2009
Sb.).
Podle uvedené vyhlášky je nutno postupovat zejména při zpracovávání
dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, při povolování nebo ohlašování a
provádění staveb, při vydávání kolaudačního souhlasu, jakož i při užívání
zejména následujících staveb:
-
pozemních komunikací a veřejného prostranství,
-
občanského vybavení v částech určených pro užívání veřejností, a
to:
-
pro veřejnou správu, soudy, státní zastupitelství, policii,
obviněné a odsouzené,
-
pro sdělovací prostředky,
-
pro obchod a služby,
-
pro ochranu obyvatelstva,
-
pro sport,
-
škol, předškolních a školských zařízení,
-
pro kulturu a duchovní osvětu,
-
pro zdravotnictví a sociální služby,
-
budov pro veřejnou dopravu,
-
ubytovacího zařízení pro cestovní ruch s celoročním i
sezonním provozem pro více než 20 osob,
- pro výkon práce celkově 25 a více osob, pokud provoz v těchto
stavbách umožňuje zaměstnávat fyzické osoby se zdravotním postižením.
A) Požadavky na sledované plochy u staveb pozemních
komunikací a veřejného prostranství
Chodníky, nástupiště veřejné dopravy, úrovňové i mimoúrovňové
přechody, chodníky v sadech i parcích a ostatní pochozí plochy musejí umožňovat
samostatný, bezpečný, snadný a plynulý pohyb fyzickým osobám s omezenou
schopností pohybu nebo orientace a jejich míjení s ostatními chodci (§ 4
odst. 1 vyhlášky č. 398/2009 Sb.) . Zejména musejí být splněny následující
požadavky:
U komunikací pro chodce a vyhrazených stání (bod 1 přílohy
2 k vyhlášce č. 398/2009 Sb.)
Komunikace pro chodce (chodníky, stezky, pruhy a pásy pro chodce,
včetně ostatních pochozích ploch) musejí mít celkovou šířku nejméně 1 500
mm.
-
Řešení pro osoby s omezenou schopností pohybu
- 1.1.
Výškové rozdíly na komunikacích pro chodce nesmějí být vyšší
než 20 mm
- 1.2.
Podélný sklon komunikací smí být nejvýše 1 : 12 (tj. 8,33 %)
a příčný sklon 1 : 50 (tj. 2,0 %)
- 1.3.
Na úsecích s podélným sklonem větším než 1 : 20 (tj. 5,0 %)
a delším než 200 m musejí být zřízena odpočívadla o délce min. 1 500 mm
- 1.4.
Vyhrazená stání pro vozidla přepravující osoby těžce
pohybově postižené musejí mít šířku nejméně 3 500 mm, která zahrnuje
manipulační plochu šířky nejméně 1 200 mm
- 1.5.
Vyhrazená stání smějí mít podélný sklon nejvýše 1 : 50 (tj.
2,0 %) a příčný sklon 1 : 40 (tj. 2,5 %).
-
Řešení pro osoby se zrakovým postižením
- 2.1.
Překážky na komunikacích pro chodce (telefonní automaty,
lavičky, pultový prodej, stavby pro reklamu apod.) musejí být osazeny tak, aby
byl zachován průchozí prostor podél vodicí linie nejméně 1 500 mm
- 2.1.1.
V odůvodněných případech lze technické vybavení
komunikace umístit tak, aby byla zachována minimální průchozí šířka 900 mm
- 2.2.
Nad komunikacemi pro chodce mohou být v prostoru ve výšce
250 mm až 2 200 mm nad povrchem umístěny pouze pevné části staveb, které
vystupují z obrysu stěn nejvíce 100 mm.
U nástupišť veřejné dopravy apod. (bod 3 přílohy 2 k
vyhlášce č. 398/2009 Sb.)
Nástupiště veřejné dopravy musí umožňovat užívání osobami s omezenou
schopností pohybu nebo orientace.
-
Řešení pro osoby s omezenou schopností pohybu
- 1.1.
Nástupiště autobusů a trolejbusů musí mít výšku 200 mm.
Nástupiště tramvají, metra, železnice apod. musí umožnit bezbariérový přístup
do dopravního prostředku
-
Řešení pro osoby se zrakovým postižením
- 2.1.
Nástupiště autobusů, trolejbusů a tramvají se vybavují
vodicí linií a signálním pásemPoznámka:
Pro umisťování překážek
platí stejné zásady jako v předcházejícím případě.
U výkopů a stavenišť (bod 4 přílohy 2 k vyhlášce č.
398/2009 Sb.)
Pokud nelze dodržet nejmenší průchozí prostor 1 500 mm, je nutno
volit přiměřenou náhradní bezbariérovou trasu.
-
Řešení pro osoby s omezenou schopností pohybu
- 1.1.
Lávky přes výkopy musejí být široké nejméně 900 mm s
výškovými rozdíly nejvíce 20 mm, po obou stranách musí být zajištěny proti
sjetí vozíku (spodní tyčí zábradlí ve výšce 100 mm až 250 mm nad pochozí
plochou, popř. soklem s výškou nejméně 100 mm. Při použití roštu smějí být
velikosti mezer ve směru chůze nejvýše 15 mm.
B) Požadavky na stavby pro výkon práce (§ 12 vyhlášky č.
398/2009 Sb.)
Přístup do všech prostor užívaných osobami s omezenou schopností
pohybu nebo orientace musí být zajištěn vodorovnými komunikacemi, schodišti a
souběžně vedenými bezbariérovými rampami nebo výtahy a vlastní prostory, včetně
bezpečnostních prvků a vybavení, musejí takovýmto osobám umožňovat všechny
činnosti, pro které jsou příslušné prostory určeny.
K základním prvkům bezbariérového užívání staveb patří zejména
(bod 1 přílohy 1 k vyhlášce č. 398/2009 Sb.)
-
Řešení pro osoby s omezenou schopností pohybu
- 1.1.
Výškové rozdíly pochozích ploch nesmějí být vyšší než 20
mm
- 1.2.
Povrch pochozích ploch musí být rovný, pevný a upravený
proti skluzu. Nášlapná vodorovná vrstva musí mít
- 1.2.1.
součinitel smykového tření nejméně 0,5, nebo
- 1.2.2.
hodnotu výkyvu kyvadla nejméně 40, nebo
- 1.2.3.
úhel skluzu nejméně 10°
- 1.3.
Nášlapná vrstva ve skonu a musí mít
- 1.3.1.
součinitel smykového tření nejméně 0,5 + tg α, nebo
- 1.3.2.
hodnotu výkyvu kyvadla nejméně 40 x (1 + tg α), nebo
- 1.3.3.
úhel skluzu nejméně 10° x (1 + tg α)
- 1.4.
Rošty použité na pochozí plochu smějí mít velikost mezery ve
směru chůze nejvýše 15 mm
- 1.5.
Minimální manipulační prostor pro otáčení vozíku do různých
směrů v rámci úhlu, který je větší než 180°, je kruh o průměru 1 500 mm a
nejmenší prostor pro otáčení vozíku o 90° až 180° je obdélník o rozměrech 1 200
mm x 1 500 mm.
-
Řešení pro osoby se zrakovým postižením
Nutno vycházet jak z dispozic, možností a potřeb osoby, která k
orientaci používá pouze bílou hůl, vysílačku povelů, popřípadě také vodícího
psa (osoba nevidomá), tak z dispozic osoby s omezenou zrakovou schopností
(osoba slabozraká). Třeba se zaměřit zejména na:
- 2.1.
Vodicí linie – součást prostředí nebo stavby sloužící k
orientaci nevidomých a slabozrakých osob při pohybu v interiéru i exteriéru. Do
průchozího prostoru podél vodicí linie nelze umisťovat žádné předměty.
Rozlišujeme:
- 2.1.1.
Přirozenou vodicí linii – přednostní volba, tvořící
přirozenou součást prostředí (stěna domu, podezdívka plotu, obrubník trávníku
vyšší než 60 mm apod.). Přerušit tuto linii lze nejvýše na vzdálenost 8 000 mm
mezi jednotlivými částmi přirozeného hmatového vedení, při větším přerušení
nutno doplnit vodící linii umělou
- 2.1.2.
Umělou vodicí linii, kterou tvoří podélné drážky, jejich
šířka je v interiéru nejméně 300 mm a v exteriéru 400 mm
- 2.2.
Signální pás – jedná se o zvláštní formu umělé vodicí linie
označující místo odbočení z vodicí linie k orientačně důležitému místu; zejména
určuje přístup k přechodu pro chodce. Musí mít šířku 800 mm až 1 000 mm a délka
jeho směrového vedení musí být nejméně 1 500 mm. Povrch musí mít nezaměnitelnou
strukturu a charakter povrchu musí být odlišující od okolí
- 2.3.
Vodicí pás přechodu – tato zvláštní forma vodicí linie
slouží k orientaci při přecházení, musí mít šířku 550 mm a skládá se z 2 x 3
nebo 2 x 2 pásků. Zřizuje se, je-li trasa přecházení delší než 8 000 mm
- 2.4.
Varovný pás – tato zvláštní forma umělé vodicí linie
ohraničuje místo, které je pro osoby se zrakovým postižením trvale nepřístupné
nebo nebezpečné (zejména hmatově definuje rozhraní mezi chodníkem a vozovkou v
místě sníženého obrubníku. Musí mít šířku 400 mm a jeho povrch musí mít
nezaměnitelnou strukturu a charakter povrchu odlišující se od okolí.
V rámci bezbariérového užívání stavby nutno řešit i bezbariérové
únikové trasy a jejich řádné označení.
Bezbariérový únik vlevo
Požadavky na schodiště a vyrovnávací stupně (bod 2 přílohy 1 k
vyhlášce č. 398/2009 Sb.)
Bezbariérově je třeba řešit jak hlavní, tak i ostatní schodiště a
přiměřeně i schodiště únikové. Ve všech ramenech téhož schodiště musí být
stejný počet stupňů, přičemž počet stupňů za sebou může být nejméně 3 a nejvíce
16.
-
Řešení pro osoby s omezenou schopností pohybu
- 1.1.
Sklon schodišťového ramene nesmí být větší než 28 ° a výška
schodišťového nebo vyrovnávacího stupně větší než 160 mm
- 1.2.
Schodišťová ramena a vyrovnávací stupně musejí být po obou
stranách opatřeny madly ve výši 900 mm, která musejí přesahovat nejméně o 150
mm první a poslední stupeň s vyznačením v jejich půdorysném průmětu. Madlo musí
být odsazeno od svislé konstrukce ve vzdálenosti nejméně 60 mm a tvar madla
musí umožnit uchopení rukou shora a jeho pevné sevření.
-
Řešení pro osoby se zrakovým postižením
- 2.1.
Stupnice nástupního a výstupního schodišťového stupně
každého schodišťového ramene nebo vyrovnávacích schodů musí být výrazně
kontrastně rozeznatelná od okolí.
- 2.2.
Schodiště vybíhající do prostoru musí mít buď pevnou zábranu
nebo sokl výšky nejméně 300 mm, nebo ve výši 100 mm až 250 mm pevnou zarážku
pro bílou hůl. Pevná zábrana nebo zarážka musí být umístěna tak, aby bylo
zabráněno možnosti vstupu zrakově postižených osob do průmětu prostoru s nižší
výškou než 2 200 mm v exteriéru a 2 100 mm v interiéru.
Požadavky na výtahy, zdvihací plošiny, pohyblivé schody a pohyblivé
chodníky (bod 3 přílohy 1 k vyhlášce č. 398/2009 Sb.)
Stavby je třeba přednostně vybavovat výtahy; šikmé nebo svislé
zdvihací plošiny lze použít jen v odůvodněných případech u změn dokončených
staveb. Přitom jako šikmá zdvihací plošina se chápe přednostně schodišťový
výtah.
-
Řešení pro osoby s omezenou schopností pohybu
- 1.1.
Volná plocha před nástupními místy do výtahu musí být
nejméně 1 500 mm x 1 500 mm
- 1.2.
Šachetní a klecové dveře výtahu musejí být provedeny jako
samočinné vodorovné posuvné dveře a klec výtahu musí mít šířku nejméně 1 100 mm
a hloubku nejméně 1 400 mm. Přitom šířka vstupu musí být nejméně 900 mm.
Sklopné sedátko v kleci výtahu musí být v dosahu ovladačů.
- 1.3.
Volná plocha před nástupními místy na zdvihací plošinu musí
být nejméně 1 500 mm × 1 500 mm; v odůvodněných případech mohou být tyto
rozměry zmenšeny až na šířku nejméně 1 200 mm a hloubku nejméně 1 500 mm – u
nájezdu s otočením, a na šířku nejméně 800 mm a hloubku nejméně 1 200 mm – u
přímého nájezdu
- 1.4.
Nosnost svislé zdvihací plošiny se stanoví z měrného
zatížení nejméně 250 kg.m-2 čisté nosné plochy; nosnost plošiny pro
vozík musí být nejméně 250 kg
- 1.5.
Nosnost šikmé zdvihací plošiny se stanoví z měrného zatížení
nejméně 250 kg.m-2 čisté nosné plochy; nosnost plošiny pro vozík
musí být nejméně 150 kg.
-
Řešení pro osoby se zrakovým postižením
- 2.1.
Ovladače v kleci výtahu a na nástupních místech do výtahu
musejí vyčnívat nad povrch okolní plochy nejméně o 1 mm. Reliéfní značky
nesmějí být ryté a vpravo od ovladače musí být příslušný Braillův znak
- 2.2.
Tam, kde před vstupem do klece výtahu řídicí systém
signalizuje směr budoucí jízdy výtahu, musí být zajištěna informace také pro
osoby se zrakovým postižením – zejména využitím hlasové fráze
- 2.3.
Chod pohyblivých schodů a pohyblivých chodníků s určením
jejich polohy a směru jízdy musí být signalizován hlasovým zařízením, které
mohou pomocí dálkového ovládání spouštět osoby se zrakovým postižením.
-
Řešení pro osoby se sluchovým postižením
- 3.1.
Obousměrné dorozumívací zařízení v kleci výtahu musí umožnit
indukční poslech pro nedoslýchavé osoby a toto zařízení musí být označeno
příslušným symbolem – viz následující příklady značení zařízení a prostorů pro
osoby s omezenou schopností pohybu nebo orientace.
Symboly pro označení zařízení nebo prostorů pro osoby s omezenou
schopností pohybu nebo orientace jsou čtverce modré barvy nejmenších rozměrů
100 mm 3 100 mm, a to pro osoby:
se sluchovým postižením
se zrakovým postižením
na vozíku
Poznámka: Další požadavky na
vybavení staveb a zajištění osob s omezenou schopností pohybu nebo orientace,
včetně požadavků na šatny, hygienická zařízení apod. jsou uvedeny ve vyhlášce
č. 398/2009 Sb. NahoruPrůchodové uličky
Průchodové uličky nejsou komunikace pro pěší. Jsou určeny pro
manipulaci s materiálem a nezbytný průchod zaměstnanců ve skladových zónách,
zajišťují nezbytný přístup ke skladovacímu zařízení a uloženému materiálu.
Slouží pro občasný pohyb zaměstnanců přenášejících břemena, nebo pohybujících
se bez břemen. Průchodové uličky ve vazbě na jejich nejmenší požadované šířky
členíme na:
-
jednosměrné bez přenášení břemen s minimální šířkou ... 600
mm,
-
obousměrné bez přenášení břemen s minimální šířkou ... 750
mm,
-
jednosměrné s přenášením břemene v jedné ruce po boku s
minimální šířkou ... 850 mm,
-
jednosměrné s přenášením břemen v obou rukách po boku s
minimální šířkou ... 1 000 mm,
-
obousměrné s přenášením břemene v jedné ruce po boku s minimální
šířkou ... 1 000 mm,
-
obousměrné s přenášením břemen v obou rukách po boku s minimální
šířkou ... 1 150 mm.
Poznámka: Vždy je nutno zdůrazňovat, že
břemeno je nezbytné přenášet jeho nejužší stranou co nejtěsněji po
boku. Pokud je nutno ve výrobních objektech (bez rozdílu – všeobecně) k
obsluze či údržbě výrobního nebo provozního zařízení vybudovat obslužné či
montážní průchody, musí jejich šířka být alespoň 600 mm. Minimální vzdálenost
takovýchto zařízení od konstrukcí budov musí být rovněž 600 mm. Udané šířky
nesmějí být zúženy ani dočasně umístěným zařízením či odloženým
prostředkem.
NahoruManipulační uličky
Jedná se o uličky určené pouze pro projíždění manipulačních vozíků a
dalších zařízení (regálových zakladačů) v rámci prováděné manipulace s
materiálem při stohování, regálovém stohování, popř. při jiné skladové
technologii, ve kterých se nesmějí v žádném případě pohybovat lidé. S
příslušným zákazem, který je třeba ve firmě vydat, je nutno prokazatelně
seznámit zúčastněné zaměstnance. Po stranách manipulační uličky nesmějí být
žádná provozní místa otevřená do této uličky. Únosnost manipulační uličky nutno
dimenzovat podle používaných technických prostředků. Rozlišujeme:
-
Jednosměrné manipulační uličky pro pojíždění příslušné
techniky s břemenem
Nejmenší potřebná šířka (Š) této manipulační uličky je dána
největší šířkou projíždějící techniky s největším břemenem (A), zvětšené o
bezpečnostní vůli, která činí nejméně 400 mm; bezpečnostní vůle je rovnoměrně
rozložena po obou stranách uličky dle následujícího
obrázku.
Poznámky: -
Vždy je třeba zodpovědně stanovit velikost největšího
břemene (manipulační jednotky), se kterým bude v příslušné manipulační uličce
manipulováno.
-
V obloucích apod. je nutno vypočítanou nejmenší potřebnou
šířku manipulační uličky pro projíždění příslušné techniky s břemenem (Š)
přiměřeně zvětšit.
Manipulační ulička s jedním jízdním pruhem -
Obousměrné manipulační uličky pro pojíždění příslušné
techniky s břemenem
Nejmenší potřebná šířka (Š) této manipulační uličky je dána
největší šířkou projíždějící techniky s největším břemenem (A), zvětšené o
bezpečnostní vůli, která činí nejméně 400 mm a střední potkávací odstup nejméně
400 mm; bezpečnostní vůle je rozložena po obou venkovních stranách uličky dle
následujícího obrázku – viz též předcházející poznámky.
Manipulační ulička se dvěma jízdními pruhy -
Manipulační uličky pro zakládání manipulačních jednotek do
regálů a stohů
Mechanizované zakládání manipulačních jednotek do regálů (platí
přiměřeně i pro stohování) lze provádět:
-
při jízdě příslušného prostředku pouze v podélné ose
manipulační uličky (kupř. regálových zakladačů, bočních a vychystávacích vozíků
a vozíků s třístranným zakládáním). V tomto případě se při určování nejmenší
potřebné šířky manipulační uličky k největší šířce projíždějící techniky s
největším břemenem (viz výše) připočítávají následné bezpečnostní vůle:
-
50 mm u zařízení vázaného na regály,
-
100 mm u zařízení nevázaného na regály a pojíždějícího
ve vázané dráze,
-
100 mm u zařízení nevázaného na regály a pojíždějícího v
nevázané dráze, ale zakládajícího do blokových průjezdných regálů,
-
200 mm u zařízení nevázaného na regály a pojíždějícího v
nevázané dráze
-
při pravoúhlém zakládání do regálů a stohování (kupř. pomocí
klasických vidlicových vozíků s protiváhou, kdy podélná osa vozíku při
zakládání, resp. stohování manipulační jednotky je kolmá k ose manipulační
uličky) se minimální potřebná šířka manipulační uličky (Š) stanoví podle
následujícího vztahu
ve kterém:
R – je minimální vnější poloměr otáčení příslušného vozíku v
mm,
x – je vzdálenost vyložení paty vidlice od osy předních kol
v mm,
l – délka vidlice v mm.
Poznámky: -
Při používání více vozíků je nutno volit max.
hodnoty.
-
Pokud manipulační jednotky přesahují přes vidlici ve
směru zakládání či stohování, je nutno hodnotu dle bodu 1. zvětšit o tento
přesah.
Manipulační ulička pro zakládání do regálů a
stohů
NahoruKomunikace pro dopravu břemen
Komunikace pro dopravu břemen, které mohou být jak vnitroobjektové,
tak i mimoobjektové, jsou určeny výhradně pro provoz nejrůznějších dopravních
prostředků v rámci firmy. Pokud takovéto komunikace mají být ve výjimečných
případech spojeny s komunikací pro pěší, musí být pruh pro pěší viditelně
oddělen a současně musí být zajištěna bezpečnost procházejících osob.
Jednotlivé komunikace musejí být dostatečně široké (v návaznosti na
projíždějící dopravní prostředky a převážený materiál – břemena), musejí být
vyznačeny a udržovány v požadovaném technickém stavu (bez výmolů, místních
prohlubní, výtluků apod.), nesmějí být kluzké a v celém jízdním průřezu musejí
být volné – bezpečně sjízdné (§ 2 odst. 1 písm. d) zákona č. 309/2006 Sb., v
návaznosti na § 3 odst. 1 nařízení vlády č. 101/2005 Sb., ve vazbě na přílohu k
nařízení vlády – bod 5.1).
Poznámky: -
Pro chodce by měly být přednostně zřizovány samostatné
oddělené komunikace.
-
Povrchy venkovních komunikací musejí být zpevněny a upraveny
se spádem k odvádění srážkových vod.
U komunikací o nestejné úrovni, při rozdílu úrovní větším než 500
mm, jakož i na okrajích mostů apod., musí být zřízeno zábradlí, popř.
bezpečnost osob musí být zajištěna jiným odpovídajícím způsobem (zdivem, jinou
konstrukcí, parapetem atd.). Hrozí-li též nebezpečí podklouznutí osob, popř.
pádu předmětů, musí být zábradlí u podlahy opatřeno ochrannou lištou o
minimální výšce 100 mm (§ 3 odst. 1 nařízení vlády č. 101/2005 Sb., ve vazbě
na přílohu k nařízení vlády – bod 3.3.5). Všechny šachty, kanály, vpusti a
další otvory či prohlubně v úrovni povrchu komunikací musejí být zakryty
poklopy nebo mřížemi, jejichž nosnost odpovídá největšímu provoznímu zatížení.
Poklopy a mříže musejí být zajištěny proti samovolnému uvolnění.
U vnitroobjektové komunikace s jedním jízdním pruhem se základní
šířka jízdního pruhu (tato se stanoví podle největší šířky předpokládaného
projíždějícího vozidla, popř. největšího předpokládaného převáženého nákladu)
zvětší na každé straně o bezpečnostní vůli – minimálně však o 200 mm, a to v
závislosti na rychlosti a frekvenci prováděné dopravy, a s ohledem ke
specifikám výrobního procesu apod. U komunikace se dvěma jízdními pruhy se k
obdobně stanoveným základním šířkám jízdních pruhů a k obdobně určené
bezpečnostní vůli na venkovních stranách komunikace ještě připočte šíře
středního potkávacího odstupu 400 mm.
Poznámka: Pokud
komunikace pro dopravu břemen má umožnit též občasný pohyb zaměstnanců
(vyplývající z jejich pracovní činnosti), nutno ji volit jako hlavní dopravní
cestu. NahoruHlavní dopravní cesty
Tyto vnitroobjektové komunikace jsou prioritně určeny pro dopravu
břemen nejrůznějšími dopravními prostředky (nejčastěji pak manipulačními
vozíky) a pro občasný – nepravidelný pohyb zaměstnanců a případně též dalších
fyzických osob, vyplývající z jejich pracovní činnosti, ale bez přenášení
břemen. Rozlišujeme:
-
Hlavní dopravní cesty s jedním jízdním pruhem, které mohou být
provedeny:
-
se dvěma postranními pruhy,
-
s jedním postranním pruhem.
-
Hlavní dopravní cesty se dvěma jízdními pruhy, které mohou být
taktéž provedeny:
-
se dvěma postranními pruhy,
-
s jedním postranním pruhem.
Občasný pohyb zaměstnanců umožňují pouze postranní pruhy.
Ve všech případech se celková šířka hlavní dopravní cesty (Š)
stanoví podle šířky jízdního pruhu či pruhů (B). Šířka každého jízdního pruhu
se pak určí podle největšího rozměru předpokládaného dopravního prostředku,
pohybujícího se jízdním pruhem, resp. nákladu, který má být příslušným jízdním
pruhem dopravován. Občasný pohyb zaměstnanců a dalších fyzických osob umožňují
postranní pruhy, jejichž šíře je stanovena na 600 mm. Hlavní dopravní cesty lze
budovat s jedním nebo dvěma postranními pruhy.
Hlavní dopravní cesta s jedním jízdním pruhem a dvěma
postranními pruhy
Pokud je hlavní dopravní cesta, v odůvodněných případech, budována
pouze s jedním postranním pruhem, potom na protější straně postranního pruhu
musí být zachována bezpečnostní vůle 200 mm. U hlavních dopravních cest se
dvěma jízdními pruhy je nutno zachovat ještě střední potkávací odstup 400 mm
dle následujícího obrázku.
Hlavní dopravní cesta se dvěma jízdními pruhy a s jedním
postranním pruhem
Rozměrové požadavky na komunikace u specifických
staveb
Vnitroobjektové komunikace v budovách s pobytovými místnostmi
(místnostmi nebo prostory, které svou polohou, velikostí a stavebním
uspořádáním splňují požadavky k tomu, aby se v nich zdržovaly fyzické osoby)
musejí umožňovat přepravu předmětů o rozměru až 1 950 mm 3 1 950 mm 3 800 mm
(§ 15 odst. 1 vyhlášky č. 268/2009 Sb.).
Komunikace u staveb, ve kterých je zajišťována zdravotní a sociální
péče, musejí umožňovat přepravu předmětů o rozměru až 1 950 mm x 1 950 mm x 900
mm (§ 15 odst. 1 vyhlášky č. 268/2009 Sb.).
U staveb pro ubytování musejí být splněny následující požadavky na
nejmenší šířky komunikací (§ 43 odst. 3 vyhlášky č. 268/2009 Sb.):
-
chodby pro ubytované ... 1 500 mm,
-
chodby pro zaměstnance ... 1 200 mm,
-
schodiště pro ubytované i zaměstnance ... 1 100 mm.
Nejmenší šířky…