3.7.7.1
Související právní předpisy a úvod k bezpečnostním značkám, značení a signálům
JUDr. Anna Janáková
Související právní předpisy:
-
Zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zejména ust. § 6.
-
Nařízení vlády č. 375/2017 Sb., o vzhledu, umístění a provedení bezpečnostních značek a značení a zavedení signálů.
-
Nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí, zejména ust. § 3 odst. 1 písm. p).
-
Nařízení vlády č. 339/2017 Sb., o bližších požadavcích na způsob organizace práce a pracovních postupů při práci v lese a na pracovištích obdobného charakteru
-
Nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky, přílohy č. 1, 2 a 4.
-
Nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí, zejména příloha.
-
Nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích, zejména příloha č. 3.
-
Nařízení vlády č. 291/2015 Sb., o ochraně zdraví před neionizujícím zářením, zejména ust. § 9.
-
Nařízení vlády č. 339/2017 Sb., o bližších požadavcích na způsob organizace práce a pracovních postupů při práci v lese a na pracovištích obdobného charakteru, zejména § 9 odst. 1 písm. g).
-
Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, zejména ust. § 5 odst. 1 písm. d), § 76.
-
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), zejména ust. § 3, §§ 11, 16, 31, 41 a 46.
-
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požárních ochrany staveb, zejména ust. § 10 a ust. § 25.
-
Zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, zejména ust. § 17 a § 30.
-
ČSN ISO 3864-1 Grafické značky - Bezpečnostní barvy a bezpečnostní značky a značení. Má čtyři části, a to:
1 - zásady navrhování bezpečnostních značek a bezpečnostního značení,
2 - zásady navrhování bezpečnostních štítků výrobků,
3 - zásady navrhování grafických značek pro použití v bezpečnostních značkách,
4- kolorimetrické a fotometrické vlastnosti materiálů bezpečnostních značek
-
ČSN ISO 17724:2004 (01 8012) Grafické značky – Slovník
-
ČSN EN ISO 7010 Grafické značky - Bezpečnostní barvy a bezpečnostní značky - Registrované bezpečnostní značky
-
ČSN 01 8013 Požární tabulky
-
ČSN ISO 17 398 Bezpečnostní barvy a bezpečnostní značení - Klasifikace, provedení a trvanlivost bezpečnostních značení
-
Směrnice Rady 92/58/EHS, o minimálních požadavcích na bezpečnostní nebo zdravotní značky na pracovišti (devátá samostatná směrnice ve smyslu č. 16 odst. 1 rámcové směrnice 89/391/EHS).
-
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí, o změně a zrušení směrnic 67/548/EHS a 1999/45/ES a o změně nařízení (ES) č. 1907/2006, v platném znění.
Předávání informací formou bezpečnostních značek, barev a signálů
Jak bylo vyloženo v kapitole 5/1 této příručky (poskytování informací o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci zaměstnancům) je umístění bezpečnostních značek, bezpečnostního značení, bezpečnostních tabulek a použití bezpečnostních barev a signalizace jedním ze způsobů poskytování informací o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci zaměstnancům. Nemůže však nahradit školení o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP, instruktáž o BOZP, ani pracovní pokyny a pokyny k zajištění BOZP, ale vhodně tyto způsoby předávní informací k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále též "bezpečnostní informace" – k tomu blíže viz 5/1.2 této příručky) doplňuje.
NahoruVýhody tohoto způsobu poskytování informací o BOZP
Poskytování informací o BOZP formou bezpečnostních barev, bezpečnostní značek, značení, tabulek, případně světelných a zvukových signálů je realizováno přímo v místě výskytu rizika, má zpravidla neosobní formu, je pochopitelné pro osoby hovořící různými jazyky, informace je připravena ke sdělení trvale pro kohokoliv, kdo se vyskytne v blízkosti. Informace jsou předávány trvalé a je tak dosaženo dobré efektivnosti v informování. Na rozdíl od předešlých způsobů mají informace – sdělení podávané hlasovými signály a sdělované rukama osobní charakter.
NahoruPrávní regulace a normalizace
Sdělování takovýchto bezpečnostních informací a instrukcí, které spoléhá co nejméně na použití slov, vyvolalo potřebu právně regulovat a normalizovat systém sdělování bezpečnostních informací, aby bylo minimalizováno nedorozumění a aby minimalizováno riziko nehodových situací. Právní regulace a normalizace vytvářejí podmínky pro společný způsob sdělování bezpečnostních informací.
NahoruSměrnice Rady 92/58/EHS
V Evropské unii je základní právní normou pro tuto oblast Směrnice Rady 92/58/EHS, o minimálních požadavcích na bezpečnostní nebo zdravotní značky na pracovišti (devátá samostatná směrnice ve smyslu č. 16 odst. 1 rámcové směrnice 89/391/EHS).
NahoruZákon č. 309/2006 Sb.
Tato směrnice byla do českého právního řádu transponována do zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. V ust. § 6 citovaného ustanovení je formulován základní požadavek na bezpečnostní značky, značení a signály:
Zaměstnavatel umístí bezpečnostní značky, značení a zavede signály:
ðvždy, kdy to vyžadují právní předpisy (přehled je uveden níže),
ðkdykoliv to uzná jako vhodné opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na svých pracovištích ve smyslu ust. § 6 zákona č. 309/2006 Sb.
Zákon č. 309/2006 Sb. dále stanoví, že bezpečnostní značky, značení a signály mohou být zejména obrazové, zvukové nebo světelné. Pokud se týče vzhledu, umístění a provedení bezpečnostních značek a značení a zavedení signálů obsahuje zákon č. 309/2006 Sb. zmocnění k vydání prováděcího právního předpisu.
NahoruNařízení vlády č. 75/2017 Sb.
Tímto prováděcím právním předpisem je nařízení vlády č. 375/2017 Sb., o vzhledu, umístění a provedení bezpečnostních značek a značení a zavedení signálů.
Nařízení vlády č. 375/2017 Sb., zapracovává příslušné předpisy Evropské unie a upravuje vzhled, umístění a provedení bezpečnostních značek a značení a zavedení signálů.
Nevztahuje se na:
-
bezpečnostní značky pro označování nebezpečných látek nebo směsí,
-
označování výrobků anebo zařízení při jejich uvádění na trh,
pokud na citované nařízení vlády výslovně neodkazuje jiný právní předpis.
Nařízení vlády č. 375/2017 Sb. je právně účinné od 28. listopadu 2017 Sb. Zrušilo a nahrazuje dosavadní právní úpravu regulovanou nařízením vlády č. 11/2002 Sb., kterým se stanoví vzhled a umístění bezpečnostních značek a zavedení signálů, ve znění nařízení vlády č. 405/2004 Sb. Nařízení zapracovává příslušné předpisy Evropské unie a upravuje vzhled, umístění a provedení bezpečnostních značek a značení a zavedení signálů.
Konkrétní požadavky v souvislosti s právními požadavky na pracoviště, pracovní prostředí, pracovní postupy atd. stanoví další prováděcí předpisy vydané k zákonu č. 309/2006 Sb. a požární předpisy.
NahoruSeznámení zaměstnanců
Nestačí však rozhodnout o pořízení a umístnění bezpečnostních značek a značení a o zavedení signálů. Je nezbytné zaměstnancům poskytnout informace o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, související s těmito značkami a signály. Tedy informace o tom, proti jakým nebezpečím a rizikům jsou cíleny, nositeli jakých opatření k zajištění BOZP bezpečnostní značky, značení a bezpečnostní signály jsou. Informace se zaměstnancům poskytují zejména při instruktáži BOZP a při udělování pokynů k zajištění BOZP.
Kdy konkrétně právní předpisy vyžadují umístění bezpečnostních značek
NahoruNařízení vlády č. 378/2001 Sb.
Nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí, stanoví jako minimální požadavek na bezpečný provoz a používání zařízení (v závislosti na příslušném riziku vytvářeném daným zařízením – v případě potřeby) označení výstražnými nebo informačními značkami, sděleními, značením nebo signalizací, které jsou srozumitelné, mají jednoznačný charakter a nesmí být poškozovány běžným provozem zařízení (ust. § 3 odst. 1 písm. p) citovaného NV).
NahoruNařízení vlády č. 339/2017 Sb.
V nařízení vlády č. 339/2017 Sb., o bližších požadavcích na způsob organizace práce a pracovních postupů při práci v lese a na pracovištích obdobného charakter, bychom rádi upozornili na požadavky při soustřeďování dříví. Při soustřeďování dříví je zaměstnavatel povinen zajistit organizaci práce a pracovní postupy tak, aby mimo jiné byly používány bezpečnostní značky, značení a signály (§ 9 citovaného NV – Soustřeďování dříví).
NahoruNařízení vlády č. 168/2002 Sb.
Nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob…