18.2.1
Systém managementu s ohledem na BOZP
Ing. Monika Becková
Zdroje ohrožování BOZP v organizacích
Systém managementu bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci je
jen jedním z okruhů, nad kterým se musí management organizace zamyslet a který
by měl řídit stejně tak, jako řídí systém z pohledu jakosti nebo ochrany
životního prostředí. Nejde "pouze“ o zamezení výskytu pracovních úrazů, ale o
systém, který si klade za cíl umožnit vyhledávat a řídit rizika na
pracovištích, předcházet tak nehodám a výdajům s nimi spojeným, včas
identifikovat příslušné právní požadavky a zapracovat je do reálných podmínek
na pracovišti. Protože tato oblast zahrnuje poměrně rozsáhlé množství
požadavků, využije-li vedení organizace jako nástroj řízení některý ze
systémových přístupů, vyvaruje se nejen toho, že nějakou oblast zkrátka
zapomene vzít v úvahu, ale zabezpečí tak nejdůležitější prvek ochrany zdraví a
bezpečnosti při práci a tím je prevence.
Zodpovědnost za tento (systémový) přístup, jak vyplývá z právních
předpisů, je na zaměstnavateli. Informovat zaměstnance o možných rizicích,
která souvisejí s výkonem jejich pracovních činností, a o způsobu ochrany před
těmito riziky, je jednou ze základních povinností zaměstnavatele na poli
bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. To samozřejmě předpokládá vůbec
napřed provést nějakou analýzu stavu, aby bylo jasné, o čem zaměstnance
informovat. Zde se často setkáváme v praxi (zvláště u malých organizací) s tím,
že zaměstnavatel buď rizika neidentifikoval, nebo (prostřednictvím externí
spolupráce) má analýzu rizik zpracovanou, ale ani o tom sám neví (!), natož aby
sdělil svým zaměstnancům, jaká rizika jsou v jejich případě relevantní. (V tom
je role zaměstnanců podobná - většinou vůbec netuší, že je měl zaměstnavatel o
tom informovat, nebo pro změnu považují nějakou prevenci v této oblasti za
zbytečné otravování.)
V následujících odstavcích se pokusíme odhalit příčiny ohrožování
bezpečnosti na pracovištích, dále popsat některé systémové nástroje pro řízení
bezpečnosti práce a ochrany zdraví na pracovištích, což jsou dvě části spolu
úzce související vzhledem k tomu, že při hodnocení rizika na pracovišti musí
být vždy posuzováno jednak možné riziko úrazů, jednak možné poškození zdraví z
jiných příčin (rizikové faktory pracovního prostředí). Na tomto základě pak
musejí být navrhována odpovídající opatření pro úplné nebo částečné odstranění
těchto rizik, případně pro jejich řízení.
Příčiny ohrožování pracovníků v oblasti bezpečnosti práce a ochrany
zdraví při práci (dále v textu budeme používat obecně známou zkratku "BOZP“) -
kromě vlastních rizik vyplývajících z jednotlivých pracovních činností - je
možno obecně rozdělit do čtyř oblastí, které se samozřejmě ještě mohou vzájemně
kombinovat.
-
neznalost problematiky (ze strany zaměstnavatelů i
zaměstnanců),
-
podceňování této problematiky (opět ze strany zaměstnavatelů i
zaměstnanců),
-
nízká úroveň motivace (ze strany zaměstnavatelů),
-
nedostatečné zdroje (lidské, materiální, informační).
NahoruNeznalost a podceňování problematiky
Základem, jak už bylo řečeno, je odpovědnost zaměstnavatele. Jelikož
jsme členy EU, vztahuje se na nás tudíž (nejen) rámcová směrnice č.
89/391/EHS, která je základním dokumentem obsahujícím obecné požadavky na
zajištění BOZP, o provádění opatření ke zvýšení bezpečnosti a ochrany zdraví
zaměstnanců při práci. Jde o rámcovou směrnici, která je rozvíjena řadou
dílčích směrnic, přinášejících podrobnější úpravu problematik naznačených v
rámcové směrnici. Ta obsahuje některé klíčové oblasti:
Právní úprava BOZP v ČR přitom návazně vychází ze zákoníku
práce (ZP) a navazujících předpisů, kterých je celá řada a postupně se
budeme některým věnovat podrobněji.
Zákoník práce (část druhá, hlava pátá) v § 132 uvádí, že zaměstnavatel je povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců
při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví,
která se týkají výkonu práce. Tato povinnost se vztahuje na všechny osoby,
které se s jeho vědomím zdržují na jeho pracovištích. Připomeňme si, že
ustanovení části druhé hlavy páté platí přiměřeně pro zaměstnavatele, který je
fyzickou osobou a sám též pracuje, fyzickou osobu, která podniká podle
zvláštního předpisu a nikoho nezaměstnává, i spolupracujícího manžela nebo
další osoby (§ 137 ZP).
Dále, v § 273 odst. 1 ZP je definováno, co jsou předpisy k zajištění
BOZP: "Právní a ostatní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci jsou předpisy na ochranu života a zdraví, předpisy hygienické a
protiepidemické, předpisy o bezpečnosti technických zařízení a normy, stavební
předpisy, dopravní předpisy, předpisy o požární ochraně a předpisy o zacházení
s hořlavinami, výbušninami, zbraněmi, radioaktivními látkami, chemickými
látkami a chemickými přípravky a jinými látkami škodlivými zdraví, pokud
upravují otázky týkající se ochrany života a zdraví.“ Právními předpisy se
rozumějí obecně závazné právní předpisy, ostatními předpisy pak zejména české
technické normy (vydané podle zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích
na výrobky, v platném znění). Z tohoto výčtu je patrné, že oblast předpisů k
zajištění BOZP je nesmírně široká a neznalost problematiky v kombinaci s
nedostatečnými informačními zdroji je jedním ze zásadních zdrojů ohrožování
BOZP.
Zaměstnavatel samozřejmě nemusí (mnohdy ani nemůže) sám odborně
zajistit tuto oblast tak rozsáhlou co do množství informací a požadavků. Za tím
účelem může spolupracovat (což je v praxi většinou právě takto zajištěno) s
tzv. odborně způsobilou osobou v prevenci rizik.
Co je předpokladem odborné způsobilost fyzické osoby a kdy je
zaměstnavatel dokonce povinen spolupracovat s odborně způsobilou osobou, nově
upravuje zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek BOZP, s
účinností od 1. ledna 2007. Předpokladem odborné způsobilosti fyzické osoby
je ve smyslu tohoto zákona
-
alespoň střední vzdělání ukončené maturitní zkouškou,
-
odborná praxe v délce min. 3 let (2 roky, pokud je dokončeno
vyšší odborné vzdělání, nebo 1 rok, pokud je dokončeno VŠ vzdělání v
bakalářském nebo magisterském studiu v oblasti BOZP), přičemž za odbornou praxi
se považuje doba činnosti vykonávaná v oblasti úkolů v prevenci rizik nebo v
oblasti BOZP,
-
doklad o úspěšně vykonané zkoušce odborné způsobilosti (zkoušky
bude provádět fyzická nebo právnická osoba s akreditací MPSV).
Odborná způsobilost získaná podle dosavadních předpisů platí nejdéle
po dobu pěti let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, tj. do 31. 12.
2011.
NahoruNízká úroveň motivace
Princip odpovědnosti zaměstnavatele platí i tehdy, když zaměstnanec
neplní své povinnosti. Z toho důvodu je zvlášť důležitý způsob a úroveň
motivace zaměstnanců, kteří se musejí aktivně podílet na otázkách zajišťování
BOZP. Z právních předpisů vyplývá sice povinnost zaměstnavatele zajistit
bezpečnost a ochranu zdraví při práci svých zaměstnanců a z tohoto důvodu by
měl (ba dokonce musí!) řízení problematiky vztahující se k BOZP zahrnout do
systému managementu na všech úrovních organizace, ale na druhé straně je
nezanedbatelná role zaměstnanců, kteří by neměli být jen pasivními "konzumenty“
toho, co jim v této věci zaměstnavatel nařídí či nenařídí. Zaměstnavatel je
povinen informovat zaměstnance o řešení otázek BOZP a umožnit jim účast na
jejich projednávání. Naproti tomu mají zaměstnanci (resp. jejich prostředníci) povinnost se zaměstnavatelem v této oblasti spolupracovat.
Na roli zaměstnanců a jejich vztah k otázkám BOZP lze pohlížet ve
dvou rovinách:
-
pasivní role - zaměstnanci vykonávají víceméně (někdy spíše
méně) své povinnosti v oblasti BOZP, ale chápou tuto oblast jako něco, co je v
podstatě "otravuje“ (v případě ochranných pomůcek dokonce obtěžuje) při
vykonávání pracovních činností, a v čem nevidí velký smysl;
-
aktivní role - zaměstnanci se díky účinné motivaci aktivně
zapojují do oblasti vyhledávání rizik, hlášení "skoronehod“ (v oblasti SMBOZP,
jak bude popsáno dále, je toto dokonce požadavek specifikace OHSAS 18001!).
Podrobně je právo zaměstnanců účastnit se na řešení otázek BOZP
rozpracováno v § 136a ZP. Zaměstnanci se účastní řešení těchto otázek přímo
nebo prostřednictvím příslušných odborových orgánů nebo rady zaměstnanců či
zástupců zaměstnanců pro oblast BOZP (opět SMBOZP pracuje s pojmem "zástupce
zaměstnance“, kterého musí organizace stanovit, i pokud odborový orgán u ní
nepůsobí).
Předpokladem té správné "motivace“ je existence interních předpisů
(vnitřních směrnic), které tuto oblast upravují, zaměstnanec je s nimi před
zahájením pracovních činností seznámen a smluvně (v rámci pracovněprávního
vztahu) k jejich plnění zavázán. Dále lze uplatnit v zásadě dvě možnosti:
-
pozitivní motivace - např. finanční či jiné ohodnocení,
-
negativní motivace - určitá forma sankcí (v ČR je bohužel zatím
stále nejúčinnější, a tím pádem nejpoužívanější motivace finanční, ať už v
pozitivním či v negativním smyslu).
NahoruNedostatečné zdroje
Povinnosti zaměstnavatele v prevenci rizik spočívají zejména v
návrhu a uplatnění opatření k prevenci rizik, což znamená vyhledávat rizika,
zjišťovat jejich příčiny a zdroje (= analýza rizik), přijímat opatření k
odstranění rizik, pravidelně kontrolovat (údržba, revize, stav pracovního
prostředí, úroveň rizikových faktorů pracovních podmínek), nelze-li rizika
odstranit, pak je řídit (tzn. vyhodnotit je a přijmout dostatečná opatření k
omezení jejich působení), dále přijímat opatření pro případ zdolávání
mimořádných událostí (havarijní připravenost) a obecně provádět úkoly v
prevenci rizik včetně monitorování měnících se podmínek.
Samozřejmě jsou s tím spojené náklady (kdo zajišťoval pro
zaměstnance např. osobní ochranné pracovní pomůcky, tak ví, že nejde o malé
výdaje, pokud jde o pořízení nové infrastruktury - strojní zařízení, nové
elektrické ruční nářadí apod., jdou náklady i do statisíců); další oblastí jsou
náklady na odborně způsobilou osobu (externího bezpečnostního technika), na
zpracování analýzy rizik, provádění pravidelných školení BOZP, údržby, revizí
elektro, v případě zavedení SMBOZP dále připadají v úvahu náklady na
poradenskou firmu spolupracující při implementaci jeho požadavků. S tím vším je
nutno počítat, na druhou stranu prevence může eliminovat sankce či případné
náklady zaměstnavatele spojené s následky pracovního úrazu vzniklého právě
zanedbanou prevencí.
NahoruRizika vyplývající z pracovních činností a výrobků
Cílem bezpečnosti práce je odstranit nebo omezit rizika ohrožení
zdraví a životů lidi, životního prostředí a majetku vyplývající z pracovních
činností na přijatelnou úroveň. Nejúčinnější omezení rizik je přímo u jejich
zdroje. Proto musí být zajištěna bezpečnost jak pracovních systémů, tak
výrobků.
Zdrojem rizik poškození zdraví, životů lidí, životního prostředí a
majetku je obecně vzato ve vztahu k pracovním činnostem pracovní systém,
což je komplex zahrnující oblast lidského činitele, zařízení (technické
zařízení, technologie) a pracovního prostředí (včetně pracovních podmínek,
vybavení a řešení pracovišť, sociálních aspektů, organizace a řízení). Zdroje
rizik tedy můžeme spatřovat ve
-
vybavení a uspořádání pracovišť,
-
technických zařízeních, výrobcích, technologiích,
-
vykonávání pracovních činností (= lidský faktor).
NahoruPracoviště
Požadavky na pracoviště a pracovní prostředí spočívají v takovém
uspořádání pracovišť (prostorovém a konstrukčním), kde pracovní podmínky z
hlediska bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci (včetně hygieny práce a
provozu) odpovídají bezpečnostním požadavkům a zdravotním (hygienickým) limitům
pro pracoviště a pracovní prostředí. Opět se na tuto oblast vztahuje celá řada
právních předpisů - např. již zmiňovaný zákon č. 309/06 Sb., o zajištění
dalších podmínek BOZP, zákon č. 258/00 Sb., v platném znění, o ochraně
veřejného zdraví, nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších
požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí, dále nařízení vlády č.
178/2001 Sb., v platném znění, kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví
zaměstnanců při práci, vyhláška ČÚBP č. 48/1982 Sb., v platném znění, kterou se
stanoví základní požadavky k zajištění bezpečnosti práce a technických
zařízení, vyhláška ČÚBP č. 324/1990 Sb., v platném znění, o bezpečnosti práce a
technických zařízení při stavebních pracích a další.
Samostatným problémem jsou materiály, látky a přípravky ovlivňující
faktory pracovního prostředí. Jde o nebezpečné (toxické, vysoce hořlavé a
explozivní) chemické látky a přípravky. Další oblastí jsou rizikové faktory
v oblasti pracovních podmínek, jako jsou fyzikální (např. hluk, vibrace,
extrémní chlad, teplota, vlhkost, nepříznivé mikroklimatické podmínky),
chemické (např. karcinogeny), biologické činitele (např. viry, bakterie,
plísně), lidský činitel (od obsluhy zařízení až po management podniku).
NahoruTechnická zařízení, výrobky
O rámcové směrnici v oblasti BOZP č. 89/391/EHS jsme se již
zmiňovali, do oblasti bezpečnosti výrobků spadá i právní úprava odpovědnosti za
škody způsobené výrobkem daná směrnicí č. 85/374/EHS. Tato směrnice byla
do právního systému ČR převzata zákonem č. 59/1998 Sb., v platném znění, o
odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku. Bezpečným výrobkem je ve
smyslu tohoto zákona výrobek, který za běžných nebo rozumně předvídaných
podmínek užití nepředstavuje po dobu stanovenou výrobcem nebo po dobu obvyklé
použitelnosti nebezpečí nebo jehož užití představuje pro spotřebitele vzhledem
k bezpečnosti a ochraně zdraví pouze minimální nebezpečí při užívání výrobku. Z
hlediska rizika týkajícího se bezpečnosti a ochrany zdraví spotřebitele se
sledují zejména tato kritéria:
-
vlastnosti výrobku, jeho životnost, složení, způsob balení,
poskytnutí návodu na jeho montáž a uvedení do provozu, dostupnost, obsah a
srozumitelnost návodu, způsob používání včetně vymezení prostředí užití, způsob
označení, způsob provedení a označení výstrah, návod na údržbu a likvidaci,
srozumitelnost a rozsah dalších údajů a informací poskytovaných výrobcem (údaje
a informace musejí být vždy uvedeny v českém jazyce),
-
vliv na další výrobek (za předpokladu jeho užívání s dalším
výrobkem),
-
způsob předvádění výrobku,
-
rizika pro spotřebitele, kteří mohou být ohroženi při použití
výrobku, zejména děti a osoby s omezenou schopností pohybu a orientace.
Pak je zde celá řada požadavků v oblasti tzv. regulované sféry
výrobků, což jsou požadavky vycházející ze zákona č. 22/1997 Sb., v platném
znění, o technických požadavcích na výrobky, včetně souvisejících
prováděcích předpisů, které se týkají požadavků na výrobky uváděné na trh nebo
do provozu. Tento zákon upravuje mj. způsob stanovování technických požadavků
na výrobky, které by mohly ve zvýšené míře ohrozit zdraví nebo bezpečnost osob,
majetek nebo životní prostředí, popř. jiný veřejný zájem, dále práva a
povinnosti osob, které uvádějí na trh, distribuují nebo uvádějí do provozu
výrobky, které by mohly zvýšenou měrou ohrozit výše uvedené tzv. oprávněné
zájmy.
Má-li být systém managementu BOZP (dále jen "SMBOZP“) efektivní a
zajistit plnění těchto klíčových oblastí, předpokládá to eliminovat výše
uvedené příčiny ohrožování výkonnosti tohoto systému. Co v praxi znamená tyto
klíčové oblasti řešit si postupně popíšeme v dalších odstavcích.
NahoruPrevence
Jak jsme si řekli dříve, zaměstnavatel by obecně měl v oblasti BOZP
postupovat podle obecných principů prevence, o to více, pokud chce využívat
systémový přístup, tj. SMBOZP. Prevencí rizik se rozumí (opět podle požadavků
ZP) všechna opatření vyplývající z právních a ostatních předpisů k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z opatření zaměstnavatele, která mají
za cíl předcházet rizikům, odstraňovat je…