8.3.3.1
Základní nebezpečí související s provozem manipulačních
vozíků
Ing. Antonín Dušátko
NahoruCelkový – systémový pohled
Na provoz každého manipulačního vozíku lze nahlížet jako na systém
sestávající z:
-
příslušného vozíku v jeho pracovním nasazení,
-
řidiče – obsluhy pracujícího s příslušným vozíkem,
-
horizontální pracovní plochy určené k provozu vozíku,
-
příslušného pracovního prostředí.
Výsledné nebezpečí související s provozem manipulačních vozíků je
dáno souhrnem jednotlivých nebezpečí vázaných na výše citované prvky daného
systému. Nutno si současně uvědomit, že dále uvedená nebezpečí většinou
nepůsobí na vznik konkrétní nežádoucí události jednotlivě, ale často ve
vzájemné kombinaci.
NahoruAd A) Nebezpečí při provozu vozíků
Vedle vlastního vozíku jsou nebezpečí této skupiny současně vázána
zejména na převážený, resp. manipulovaný náklad.
NahoruMožná nebezpečí vázaná na ruční vozíky
U ručních vozíků se mohou vyskytnout zejména následující nebezpečí
(podle jednotlivých typů vozíků):
-
Skupina mechanických nebezpečí vyvolaná
například:
stlačením, střihem, zachycením – navinutím, nárazem, třením a
opotřebením, výronem kapaliny pod vysokým tlakem, ztrátou stability.
-
Elektrická nebezpečí.
-
Skupina nebezpečí vznikající zanedbáním ergonomických zásad –
představující například:
nezdravé držení těla nebo přílišnou námahu,
nedostatečný ohled na anatomii ruky a chodidla, zanedbání použití – nepoužití
osobních ochranných prostředků, lidské chyby, neodpovídající konstrukce,
umístění nebo označení ručních ovladačů.
-
Skupina nebezpečí způsobená poruchami funkce, kam patří
například: přerušení dodávky energie, nečekaný výron kapalin nebo vymrštění
části vozíku, porucha ovládacích systémů.
-
Skupina nebezpečí způsobená různými poruchami – například
systémů zdvihu.
-
Skupina nebezpečí způsobená mobilitou vozíku, kam patří
zejména:
nedostatečná schopnost vozíku zůstat v klidu, dotek s koly
(kolečky).
-
Skupina nebezpečí způsobená zdviháním, kam patří
zejména:
ztráta stability, přetížení, rozsah pohybů, pád břemene.
-
Skupina kombinovaných nebezpečí.
NahoruMožná nebezpečí vázaná na motorové vozíky
Při provozu motorových vozíků se mohou vyskytnout následující
nebezpečí (podle jednotlivých typů vozíků):
-
Skupina mechanických nebezpečí (vyvolaná například od
stlačení, střihu, pořezání, uříznutí, vtažení, zachycení, navinutí, nárazu
způsobeného zejména mechanickou závadou, nestabilními, popř. odlétajícími
předměty, zdviháním či přepravou osob atd., bodnutí, propíchnutí, opotřebení,
otěru, vystříknutí vysokotlaké tekutiny, vymrštění části, ztráty stability,
uklouznutí, zakopnutí, pádu).
-
Skupina nebezpečí způsobených elektrickým proudem (např.
kontakt s elektrickým proudem, elektrostatické jevy, vnější vlivy).
-
Skupina tepelných nebezpečí (např. od popálení, opaření,
poškození zdraví nadměrně teplým nebo chladným pracovním prostředím).
-
Skupina nebezpečí způsobená hlukem (např. poškození, ztráta
sluchu, rušení řečové komunikace – ovlivnění dorozumívání).
-
Skupina nebezpečí způsobená vibracemi.
-
Skupina nebezpečí způsobená materiály (např. dotykem nebo
nadechnutím, požárem nebo výbuchem, biologické a mikrobiologické
nebezpečí).
-
Skupina nebezpečí vyvolaná nerespektováním ergonomických zásad
(např. zdraví škodlivá poloha těla nebo přílišná námaha, nepřiměřená lidské
anatomii a pohodlí, neodpovídající osvětlení, přetížení obsluhy nebo ztráta
koncentrace, lidské chyby).
-
Skupina nebezpečí způsobená funkčními poruchami (např. porucha
dodávky energie, ztráta (pád) břemene, porucha ovládacího systému, chyby při
montáži).
-
Skupina nebezpečí vyplývající z neodpovídajícího osvětlení
pracovního pohybu nebo pracovního prostoru.
-
Skupina nebezpečí způsobená neočekávaným pohybem, nestabilitou
apod. v průběhu prováděné manipulace.
-
Skupina nebezpečí vyplývajících z neodpovídající
(neergonomické) konstrukce místa obsluhy vozíku – např.:
nebezpečí
způsobená okolím (dotyk s pohyblivými částmi, výfukové plyny apod.),
neodpovídající výhled z místa obsluhy, neodpovídající sedadlo (sezení obsluhy),
neodpovídající – neergonomická konstrukce či umístění ovladačů, neodpovídající
spouštění (pohyb) vozíku, doprava a pohyb vozíku po komunikacích a pracovních
plochách, pohyb vedeného vozíku.
-
Skupina mechanických nebezpečí – např.:
nebezpečí pro
fyzické osoby způsobené nekontrolovaným pohybem vozíku, nebezpečí způsobená
prasknutím nebo vymrštěním části, nebezpečí způsobená padajícími předměty,
neodpovídající přístupové (komunikační) trasy a prostředky, nebezpečí způsobená
vlečením, spřahováním, spojováním, přenosem apod., nebezpečí způsobená
bateriemi, ohněm, emisemi apod.
Nebezpečí způsobená zdvihacími operacemi vozíku
-
Ztráta stability.
-
Ztráta mechanické pevnosti vozíku a zdvihacího zařízení
(příslušenství, přídavných zařízení apod.).
-
Nebezpečí způsobená nekontrolovaným pohybem.
-
Neodpovídající výhled na trajektorie pohybujících se
částí.
-
Nebezpečí způsobené světly vozíku, resp. osvětlením pracovního
prostoru.
-
Nebezpečí způsobené zatížením, resp. přetížením.
-
Nebezpečí způsobené tlakovými nádobami.
Ad B) Nebezpečí vázaná na řidiče
(obsluhu)
NahoruNebezpečí ztráty stability
Základní nebezpečí vázané na řidiče představuje ztráta stability –
převrácení vozíku (nejčastěji do strany), které u motorových vozíků – převážně
vysokozdvižných tvoří dokonce základní riziko.
Poznámky:
-
U motorových vozíků přímá ztráta stability způsobuje více
než 16 % a nepřímá ztráta stability dalších více než 5 % smrtelných úrazů, dále
je třeba vidět přesně nevyčíslitelné množství úrazů "těžkých“ – mimořádně
závažných, jakož i značné ekonomické ztráty, vázané taktéž na ztrátu
stability,
-
Rovněž u ručních vozíků je ztráta stability příčinou
úrazovosti – a to i smrtelné.
NahoruVznik ztráty stability
Ke ztrátě stability (přímé i nepřímé) – převrácení či pádu vozíku
dochází:
-
na rovině – kupř.:
-
po proboření kola (kol), při vjetí do výmolu,
-
při nepřiměřené rychlosti a nutnosti intenzivního brzdění
(krátké brzdné dráze), při špatné poloze sloupu vozíku,
-
vlivem odstředivé síly při prudkém zatáčení,
-
vlivem chybně uloženého, resp. nezajištěného (nedostatečně
zajištěného) nákladu,
-
při přetížení vozíku,
-
po najetí na výškovou nerovnost.
-
na svahu – kupř.:
-
při zatáčení vozíku,
-
při chybně uloženém nákladu,
-
při jízdě, resp. manipulaci po nadměrném svahu.
-
po pádu vozíku – kupř.:
NahoruZtráta podélné stability
Ztráta podélné stability může nastat za situace, že zdvižný vozík
(zejména vysokozdvižný) stojí nebo se pohybuje. Pokud řidič přetíží stojící
vozík – nad jeho okamžitou nosnost, vzniká nebezpečí pádu vozíku v jeho podélné
ose. Okamžitá nosnost zdvižného vozíku je dána zatěžovacím diagramem a
závisí:
-
na vodorovné vzdálenosti těžiště manipulovaného břemene od
přední čelní plochy svislé části vidlice – na tzv. "vyložení“,
-
na svislé vzdálenosti těžiště manipulovaného břemene od
terénu, po kterém se pohybuje příslušný vozík.
Ztráta podélné stability pohybujícího se zdvižného vozíku je
ovlivněna zejména:
-
intenzitou brzdění přímočaře se pohybujícího vozíku,
-
polohou – výškou převáženého břemene,
-
polohou – ustavením sloupu vozíku.
NahoruZtráta boční stability
K bočnímu převrácení dochází převážně u jedoucích vozíků při jízdě
do zatáčky zvýšenou rychlostí. Pro boční dynamickou stabilitu vozíku platí:
-
čím rychleji projíždí vozík zatáčkou,
-
čím je menší poloměr zatáčení,
-
čím je převážené břemeno výše nad terénem a
-
čím je povrch, po kterém se vozík pohybuje, kluzčí, tím více
se zvyšuje nebezpečí převrácení vozíku do strany.
Požívání alkoholických nápojů a zneužívání návykových
látek
Již úvodem je třeba zdůraznit mimořádně závažný okruh nebezpečí
vázaných na požívání alkoholických nápojů, resp. zneužívání návykových látek
řidiči (obsluhou) manipulačních vozíků. Při této příležitosti nutno
konstatovat, že na základě dlouhodobě prováděných analýz se jenom alkohol
podílí na více než 3 % všech smrtelných úrazů vázaných na provoz motorových
vozíků. Jeho vliv na celkové úrazovosti, jakož i podíl dalších návykových látek
nelze zatím číselně vyjádřit. Popsaný stav prokazuje hrubé porušování zákazu
požívání alkoholických nápojů a zneužívání návykových látek ze strany řidičů,
resp. obsluh vozíků (§ 106 odst. 4 písm. e) zákona č. 262/2006 Sb.).
V dalším textu jsou uvedeny nejdůležitější úkony a činnosti, které
by měl provádět řidič manipulačních vozíků v jednotlivých etapách práce s
vozíkem. Neprovádění, popř. nedostatečné či závadné provádění těchto úkonů,
resp. činností pak představuje specifický okruh nebezpečí – nebezpečných stavů
různé závažnosti. U zcela jednoznačně daných činností řidiče jsou příslušná
nebezpečí specifikována přímo.
NahoruPřed nastartováním vozíku
Před zahájením každodenní práce (ještě dříve než bude vozík
nastartován) musí řidič ověřit bezpečnost a provozuschopnost jemu svěřeného
vozíku. Okruh nutných úkonů tohoto ověření, jakož i způsob jejich provedení
musí být řidiči jednoznačně a srozumitelnou formou sdělen v rámci školení a při
opakovaném školení připomínán. V rámci ověřování celkového stavu vozíku je
nutné zkontrolovat zejména:
-
stav brzd a řízení,
-
stav baterie a hladiny všech kapalin,
-
těsnost hydraulického systému,
-
stav kol a správný tlak vzduchu u vzdušnicových pneumatik,
-
zajištění a stav vidlice.
Řidič vozíku současně musí dbát na vhodné pracovní oblečení a
obutí, jakož i použití stanovených osobních ochranných pracovních prostředků
(kupř. přílby, ochrany rukou, zraku apod.). Pokud je vozík vybaven
bezpečnostním pásem, či jinou vhodnou ochranou pro případ ztráty stability, je
bezpodmínečně nutno takovéto prostředky použít.
NahoruPřed rozjetím vozíku
Po nastartování vozíku (a to ještě před jeho rozjetím zamýšleným
směrem) by si měl řidič ověřit polohu směrové páky. V každém případě se ale
musí ujistit, že v předpokládaném jízdním směru je komunikační trasa volná a to
i v okolí vozíku. Většinou tragicky totiž končí případy, kdy rozjíždějící vozík
narazí do člověka nalézajícího se těsně před vozíkem, kterého řidič pro špatný
výhled – zejména přes převáženou manipulační jednotku, nezahlédl.
NahoruPřed zahájení práce s vozíkem
Před rozjetím vozíku a zahájením práce s vozíkem je současně nutno
ověřit stav a upevnění nákladu, který má být přepravován, stohován, popř.
ukládán do regálu. Při této příležitosti je vhodné připomenout, že:
-
více než 16 % pracovních úrazů z celkové úrazovosti vykazované
u motorových vozíků tvoří úrazy způsobené pádem břemene na zaměstnance – osobu
při jízdě vozíku, z těchto pak více než 12 % představují pády břemene z vidlice
u vozíků zdvižných,
-
téměř 4 % pracovních úrazů vykazovaných u motorových vozíků se
váže na ukládání břemene na vidlice u zdvižných vozíků,
-
z dlouhodobého sledování nejzávažnější úrazovosti vykazované u
motorových vozíků (úrazovosti smrtelné a těžké, resp. úrazovosti s
hospitalizací zraněného nad 5 dnů) vyplývá, že špatně uložený, resp. upevněný
náklad se dlouhodobě podílí v rozsahu od 4,3 % do 7,5 % na této úrazovosti.
U zdvižných vozíků je stabilita nákladu – manipulační jednotky na
vidlicích závislá též na nastavení vidlice. Proto ještě před zahájením práce s
vozíkem je třeba ramena vidlice nastavit s dostatečnou roztečí, neboť široký
rozestup ramen vidlice zajišťuje potřebnou stabilitu nákladu v průběhu
prováděných manipulací s tímto nákladem.
NahoruPři řízení a ovládání vozíku
Rovněž v průběhu řízení a ovládání vozíku je zaznamenávána celá
řada různě závažných nebezpečí – nebezpečných situací, vázaných na řidiče, ze
kterých lze na příklad uvést:
-
Vyklánění se či vysouvání rukou a nohou z vnitřního prostoru
pohybujícího se vozíku.
K takovémuto počínání může být řidič i nepřímo
donucen, kupř. při převážení objemné manipulační jednotky pomocí zdvižného
vozíku jízdou vpřed, znemožňující výhled na jízdní dráhu. Takovéto situace je
nutno již předem vyloučit v rámci prováděné analýzy rizik. K naznačené situaci
ale může docházet při typickém selhání řidiče, kdy kupř. při jízdě vozíku tento
rozmlouvá s kolemjdoucím při současném vyklonění se z vnitřního prostoru
vozíku. Dále sem patří i zasahování řidiče do prostoru konstrukce stožáru
vozíku – kupř. při snaze o dodatečnou úpravu převáženého břemene (nákladu) po
jeho posunutí po vidlici či paletě. Nutno zdůraznit mimořádnou nebezpečnost
naznačeného počínání řidiče, který takto ohrožuje nejen svoje zdraví a život,
ale současně i…